Starbucks heeft tv-ster Oprah gestrikt. De theemelange ‘Oprah Chai’ is vanaf eind april verkrijgbaar in Noord-Amerika.

De grootste koffieketen ter wereld verlegt de focus naar thee nu de concurrentie op de koffiemarkt steeds heviger wordt. De uitbreiding van het assortiment thee, onder meer via het in 2012 overgenomen Teavana, moet voor verdere groei zorgen.

Thee is na water het meest gedronken drankje ter wereld, volgens de Amerikaanse thee-associatie. Maar qua verkopen kan het niet tippen aan koffie. In 2012 was koffie wereldwijd goed voor 54,2 miljard euro aan retailomzet, aldus onderzoeksbureau Euromonitor. Thee bracht 29,4 miljard euro in het laatje.

Robuuste thee van Oprah

Starbucks ziet mogelijkheden. “We gaan de thee-ervaring op eenzelfde manier verhogen als we met koffie gedaan hebben”, zei topman Howard Schultz woensdag, schrijft Reuters. Door de bekende tv-presentatrice Oprah Winfrey aan zich te binden, wil Starbucks dat doel bereiken.

Oprah ontwikkelde haar eigen theemelange samen met een thee-expert van Teavana. Het eindresultaat is een robuuste thee, met aroma van kaneel, gember, kardemom en kruidnagel.

Apps en mobiel betalen

Om de afzwakkende groei op de Amerikaanse thuismarkt te bestrijden, zet Starbucks ook zwaar in op apps. Die moeten het bijvoorbeeld mogelijk maken een bestelling te plaatsen voordat een klant in een filiaal van Starbucks is.

Ook de mogelijkheden om met de mobiele telefoon af te rekenen worden uitgebreid. Daarnaast blijft het bedrijf sterk inzetten op zijn cadeaukaarten, waarmee klanten via aankopen bij andere winkels punten kunnen sparen voor een gratis consumptie bij Starbucks.

Verder wordt gemikt op expansie in landen als China en India en moet de uitbreiding van het assortiment thee, onder meer via het in 2012 overgenomen Teavana, voor verdere groei zorgen. "We zitten pas in de eerste fase van onze groei en ontwikkeling", concludeerde Schultz, die verder aangaf de marktwaarde van zijn bedrijf te willen verdubbelen tot 100 miljard dollar.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl